Księga cmentarna – Neil Gaiman

Książka, którą chciałam przeczytać już od jakiegoś czasu. Na całość składają się opowiadania z różnych okresów dzieciństwa Nikta, powiązane są ze sobą przede wszystkim postacią Jacka, mordercy rodziny Nikta, oraz zdobywanej przez głównego bohatera wiedzy, która w momencie kulminacyjnym odegra kluczową rolę.

Przede wszystkim muszę przyznać, że jest świetnie napisana, trzyma w napięciu od pierwszego do ostatniego słowa, jest nieprzeciętna, nie ulega jednak wątpliwości, że jest kierowana do dzieci (starszych), stąd nieco trudniej jest mi ją ocenić z perspektywy dorosłego, dlatego punkty uśredniam.

Moje „wewnętrzne dziecko” było zafascynowane mroczną, niesamowitą atmosferą, poznawało ciekawe postacie, wraz z Niktem Owensem przeżywało z zapartym tchem przygody na cmentarzu i poza nim. Ocena: 10/10.

Dorosła ja docenia doskonałą narrację, ciekawą, pełną magii fabułę, iście burtonowską rzeczywistość (niestety skojarzenie samo ciśnie się „na klawisze”), przedni czarny humor, ale… zauważa też sporo niedopowiedzeń, których dziecko nie dostrzegło. Ocena: 6/10.

Moja przygoda z Panem Gaimanem będzie trwała nadal dzięki tej rewelacyjnej powieści dla dzieci, którą naprawdę polecam.

Skomentuj

